tisdag 28 januari 2014

Salvadoreña

Titel: Salvadoreña
Författare: Cecilia Samartin
Format: pocket
Antal sidor: 365
Förlag: Bazar Förlag

"Ana växer upp hos sin mamma i en liten by i El Salvador. Trots fattigdomen lever de ett bekymmersfritt liv, till den dag då inbördeskriget rycker närmare och landsbygden blir utsatt för en massaker. I ett slag förändras hennes liv.

Ana lyckas fly undan kriget och ta sig till USA, där hon söker sin tillflykt till ett nunnekloster. Åren går och Ana växer upp till en from och vacker ung kvinna. Hon får anställning som barnflicka till Jessie och Teddy hos den välbärgade men inte särskilt lyckliga familjen Trellis. Ana förstår snart att det bakom den blankpolerade fasaden i det lyxiga hemmet i Kalifornien döljer sig några  ömtåliga själar. Mot sin vilja blir hon alltmer fascinerad av den stilige men inåtvände Mr Trellis..."

----------------------------------------------------


Cecilia Samartin har blivit en av mina favoritförfattare. I varje bok lyckas hon skapa en stämning som lindar sig som mjuk bomull runt mitt hjärta. Jag hör alla ljuden, känner varje doft och känner och känner igen varje känsla. Så även i Salvadoreña. Berättelsen flyter på som en stilla bäck och jag njuter.

I början av boken finns ett avsnitt där kriget i El Salvador, med de grymheter befolkningen utsattes för, dyker upp i berättelsen. Det avsnittet känns faktiskt riktigt verkligt och t o m egenupplevt.  Och man lider med Ana, det barn hon var då hon drabbades, och förstår varför och hur barn i krigsområden måste känna det och hur efterverkningarna kan påverka hela ens inställning till livet.

Även om Ana drabbas av många sorger och motgångar i livet så finns det ändå hela tiden ett hopp om någonting bättre, vilket gör att man inte sjunker helt ner i ett svart hål  ens i de mörka avsnitten. Och det kan jag känna är en av Samartins styrkor - att man hela tiden kan ana ett hopp även i de svåraste stunderna.

Det här är böcker där det räcker att jag har dem i närheten och vet att jag snart ska få sätta igång att läsa, för att jag ska må bra. Jag bara längtar efter att läsa mer av Cecilia Samartin!

Tack Bazar Förlag för rec.exet!

Salvadoreña finns att köpa hos t ex

Adlibris
Bokus
CDON
Ginza









2 kommentarer: